In de kinderopvang klinkt het dagelijks: lachende kinderen, blokken die omvallen, een fantasiedier dat tot leven komt in de bouwhoek. Spelen lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is in werkelijkheid één van de krachtigste manieren waarop kinderen leren en zich ontwikkelen.
Spel is niet zomaar tijdverdrijf. Voor kinderen is spelen hun manier van ontdekken, oefenen, verwerken en groeien. Of ze nu samen een toren bouwen, een rollenspel spelen in de huishoek of buiten een obstakelparcours afleggen – ze zijn voortdurend bezig met leren. En dat leren gebeurt niet op commando, maar op hun eigen tempo, vanuit nieuwsgierigheid en plezier.
Spelen draagt bij aan alle ontwikkelingsgebieden:
-
Taal wordt geoefend in gesprekjes tijdens het spel.
-
Sociale vaardigheden ontstaan wanneer kinderen leren delen, samenwerken of conflicten oplossen.
-
Motoriek wordt geoefend bij het bouwen, klimmen of tekenen.
-
En misschien wel het belangrijkste: spel stimuleert de creativiteit en fantasie, waardoor kinderen leren denken buiten kaders en oplossingen bedenken.
In de kinderopvang hebben pedagogisch medewerkers een belangrijke taak: zij creëren de voorwaarden voor spel. Ze zorgen voor een veilige, stimulerende omgeving vol materialen die uitnodigen tot ontdekken. Ze observeren, begeleiden waar nodig, en weten wanneer ze even op afstand moeten blijven. Want juist in die vrijheid zit de kracht van spelen.
Daarnaast sluiten ze aan bij de interesses van kinderen, bieden ze nieuwe impulsen en helpen ze een spel soms verdiepen of verbreden. Zo ontstaat spel dat niet alleen leuk is, maar ook rijk aan leermomenten.
Dus als je kind thuiskomt en vertelt dat het ‘alleen maar gespeeld’ heeft?
Weet dan: dat spel is precies wat het nodig had. Want spel is de taal van het kind – en in die taal gebeurt het echte leren.
Jelissa Koolman, 23-05-2025