Wat houdt pedagogisch coaching in?
Als pedagogisch coach ondersteun ik collega’s in hun professionele ontwikkeling. Dat doe ik door middel van observaties, coachgesprekken en het geven van feedback, gericht op pedagogisch handelen, interactievaardigheden en reflectie op de praktijk.
Hoe ziet een coachtraject er meestal uit?
Een traject begint vaak met een kennismaking en het formuleren van leerdoelen. Daarna volgen observaties op de groep, coachgesprekken en het bieden van feedback en praktische handvatten die aansluiten bij de werkvloer.
Coach je individueel of in teamverband?
Beide. Ik bied individuele begeleiding, maar ook teamcoaching, intervisie en scholingsmomenten. De vorm hangt af van de behoeften van het team of de organisatie.
Wat als een medewerker weerstand ervaart bij coaching?
Weerstand zie ik als waardevol signaal. Ik ga in gesprek om samen te achterhalen wat erachter zit, bouw vertrouwen op en zoek naar manieren waarop coaching wél helpend voelt.
Waarop richt jij je tijdens observaties?
Ik observeer interactievaardigheden, groepsdynamiek, pedagogische sensitiviteit en hoe een medewerker inspeelt op ontwikkelingskansen. Altijd met oog voor context en professionaliteit.